Menú Cerrar

Augusto Prima Porta

Aurrean daukagun irudia konkor osoko talde eskultokiko bat da, izan ere, hiru eskulturaz osatuta dago: Augusto, Kupido eta izurde bat. Augusto tunika eta korazaz jantzita erakusten digu, kontsul edo armadako buruzagiaren atributuekin, tropak golfean zeudenean. Haren oinetan, izurde baten gainean zamalkatzen ari den haur bat agertu da. Izurde horrek Cupido eta Venus irudikatzen ditu, Eneasen bidez Julia familia jaitsi nahi zuten jainkoak. 

   Obraren gaia oso argia ez izan arren, eguneroko bizitzako gaia dela esango nuke. Izan ere, eskultura honen bitartez gerra garaipena ospatzen du Augustok. Eskultura hau propaganda gisa erabili zuten, Erromako imperioaren gorentasuna erakusteko, eta bake-lana erlijio-korazan antzezten duela frogatzeko, jainkozko jatorria Venusekin ahaidetuz. Enperadorea bera ere heroi olinpiko gisa ageri da oinutsik, eta enperadorea hil ondoren datorkigu obra, une horretan jainkodu baitzen.

   Espresioaren aldetik, lasaitasuna eta autodominioa nagusitzen dira autoritatearen ideia gisa. Era berean, koraza, bastoia, tolesdun mantua bezalako janzkiak autoritatearen ideia berari laguntzen dio. Gainera, oso errealista da. Aurpegiak espresio lasaia eta serenoa adierazten du. Bere begiek determinazioa eta indarra islatzen dute eta bere eskua aurrerantz dago zuzenduta. 

   Estatua aurrealdetik ikusteko egina dago, eta, beraz, funtsean aurrekotasun legea du, nahiz eta besoaren luzapenak espazioa pixka bat hartzen duen, baina, hala ere, ez du hura inguratzera bultzatzen. Bestalde, eskulturak ez du mugimendua isladatzen.

   Konpozizioari dagokionez, eskultura honek 2,04 metroko neurria dauka. Besoaren kurbadura hankaren kontrako aldeko kurbari dagokio. Korazak Bizkarreko bularrekoak gogorarazten ditu; eskuineko hanka tenkatuarekin kontrapostuan dago, eta ezkerra erlaxatuta dago, oin-punten gainean bermatuta, eta buru tente batek aldatutako simetria galtzen du, aurrerantz begiratzeko. Halaber, eskuineko besoa aurrerantz luzatuta, artadiaren berezko jarrera hartzeko, eta ezkerreko hanka atzerantz etzanda kontrajartzen da.

   Azalaren tratamendua guztiz sakona da. Argiaren aldetik, haren eraginak argi-iluna sortzen du mantuaren tolesturetan. Haren tolestura ugariek, maisutasunez landuak, argi-ilun eta mugimendu efektu oso gozoak sortzen dituzte. Kolorea galdu egin da, baina polikromatuta zegoen. Bereziki armaduran agertzen diren apaingarri guztiak. Haren koraza gorputzean egokitzen da, eta muskulu itxurako gorputz-enborra igartzen du zapi bustien teknikaren arabera. Koraza horretan Augustoren garaipen militarrekin zerikusia duten gaiak agertzen dira, hala nola Hispania eta Galiako baketzea, erditzeek Ledidoren tropei lapurtu zieten estandartea berreskuratzea, eta hainbat jainkotasun, hala nola Eguzkia, Apolo, Diana edo Gea. 

   Eskultura honen egilea ezezaguna da, baina k.a. I. mendean sortu zen. 14. urtean egin zen kopia, marmol polikromatuan. Apika, Livia emaztearen enkargua izango zen. Erretratuak arrakasta handia izan zuen Erroman, hasieran, » ius maiorum» arbasoen kopiak egiten zituzten patrizioentzat gordeta zegoen, baina denborarekin beste gizarte-klase batzuetara zabaldu zen. 

Erretratuaren bidez, modaren bilakaera ikus daiteke: bizarra ala ez, emakumeen orrazkerak. Augusto enperadoreari buruzkoa da obra. Etapa zurrunbilotsu baten ondoren, garaipenen arteko borroka, Julio Zesarren hilketa eta Augustoren eta Marko Antonioren boterearen aldeko borroka egin ondoren, boterea sendotzea, inperioa zabaltzea eta Pax Augustak 40 urte inguru iraun zuen. 

Botere-modu berriak, inperioak eta enperadoreak, enperadorearen glorifikazioaren eta propagandaren zerbitzura dagoen estatuagile berri bat sortzen du, botere-irudiak deiturikoak: Korazatua edo militarra ( Augusto Prima Porta), pretore ( togado) gisa, apaiz nagusi gisa, kamafeo edo Augustoko gema gisa jainkotua.